Řada 835 (RA-Č)Metrovagonmaš Mytišči 2003 |
![]() |
Vznik a výroba |
|
Ruská vagónka Metrovagonmaš v Mytišči nedaleko Moskvy je v Česku známá především výrobou vozidel pro podzemní dráhy. Právě závod v Mytišči dodal v letech 1978 -
1990 pro pražské metro přes 500 vozů typu 81-71, jejichž modernizované verze 81-71M jsou dnes nasazovány do provozu na linkách A a B.
Do zahájení výroby vozů typu M1 v závodě ČKD v Praze-Zličíně (později SIEMENS) v roce 1998 měly právě vozy z Mytišči v pražském metru monopol. Prototyp jednotky RA-735.25 pro MÁV byl v Mytišči vyroben roku 2002 jako počátek podobného projektu, který byl nabízen ČD, přesněji tedy České republice – také v Maďarsku se dodávkami jednotek „odmazávala“ část dluhu vzniklá v 90. letech dodáním, ale nezaplacením produktů do Ruska. Od června 2002 do února 2005 tak bylo z Mytišči k MÁV dodáno celkem 40 dvojdílných jednotek, které zde obdržely označení řadou 63-41. Souhrnná cena kontraktu mezi Ruskou federací |
a Maďarskem byla dohodnuta na výši 100 miliónů amerických dolarů (USD), přičemž MÁV za každou jednotku odeslala do maďarské státní pokladny částku cca 45 milionů korun, což odpovídalo 58 % pořizovací ceny jednoho vozidla. Velmi podobné obchodní podmínky ruská strana nabídla také zástupcům České republiky. V roce 2002 tedy proběhla další jednání, jejichž výstupem bylo podepsání základních technických podmínek k novému vozidlu dne 21.11.2002. Vzhledem k tomu, že se na výrobě prototypu měly podílet také podniky z ČR, koordinovala práce na sestavení technických podmínek Vagónka ČKD Ostrava. Po vzájemném odsouhlasení základních technických podmínek už následovalo konečné uzavření dohod mezi zástupci ČD, Ministerstva dopravy ČR a ministerstev financí ČR a Ruska o realizaci projektu. Ruská federace následně uvolnila první část financí (asi 5,5 miliónů USD) na výrobu „prototypové“ jednotky pro ČD. Ta se začala v Mytišči pod továrním označením RA-735.351 (interní označení typu bylo RA-Č) stavět počátkem roku 2003, koncem srpna už byla jako kompletní připravena k expedici. Sekce „A“ jednotky obdržela výrobní číslo 001 01 0303, sekce „B“ pak 001 02 0303. Jednotka byla už z výroby označena logy ČD a nápisem DKV Brno, a to i přesto, že ČD nikdy toto vozidlo nevlastnily a k užití svých log na jednotce nedaly ze začátku souhlas. Z toho důvodu byla loga ČD záhy přelepena logy dovozce jednotky, kterým byla společnost Elektromechanika Úvaly, s.r.o. |
Technický popis |
|
Motorová jednotka řady 835 je tvořena dvojicí téměř shodných dílů, které jsou trvale spojeny krátkým mezivozovým spřáhlem Scharfenberg a širokým krytým mezivozovým přechodem. Rozpojování vozů se předpokládá jen při údržbě, koncepce jednotky ale umožňuje případné vložení nemotorového vozu. Každý z dílů jednotky tvoří samostatný dvoupodvozkový čtyřnápravový motorový vůz s jednou koncovou kabinou obsluhy a čelním automatickým spřáhlem Voith Turbo Scharfenberg, po stranách doplněným klasickými nárazníky. Přední oddíly pro cestující každého motorového vozu mají celkem 32 míst k sedění na 18 dvojsedadlech, sestávajících ze společné laminátové kostry s dvojicemi samostatných čalouněných sedáků a opěradel. Zadní oddíly pak mají celkem 28 míst k sedění, rozdělenými mezi 10 dvojsedadel a 8 sklopných sedaček ve víceúčelovém prostoru při WC. Pro usnadnění mechanizovaného úklidu jsou sedadla zavěšena v bočnici vozidla. Mezi proti sobě uspořádanými dvojicemi sedadel se vždy pod oknem nachází malý stolek, pod kterým je nainstalován odpadkový koš. Police na zavazadla jsou umístěny podélně nad okny vozů. Tepelná pohoda a cirkulace vzduchu v interiéru je zajišťována teplovzdušnou nízkotlakou vytápěcí soustavou, která využívá odpadního tepla z motoru, a dále nezávislými systémy nucené ventilace a klimatizace (klimaagregáty Webasto umístěné na střechách vozů). Osvětlení vozů je zářivkové, svítidla s vestavěnými měniči napětí jsou na stropech uspořádána podélně ve dvou řadách. Osvětlení kabin obsluhy a nouzové osvětlení prostorů pro cestující je žárovkové. Nástup zvenčí do nástupních prostorů vozu se děje přes dvoukřídlé elektropneumaticky ovládané předsuvné dveře, které jsou obsluhovány buďto centrálně strojvedoucím, nebo místně cestujícími pomocí tlačítek umístěných přímo na dveřích. |
Výška podlahy vozu 1250 mm nad temenem kolejnice byla spolu s absencí plošin pro nakládání osob s invalidními vozíky jedním z nejvíce kritizovaných bodů jednotky. Pro usnadnění nástupu do vozů ve stanicích s nízkými nástupišti jsou za předsuvnými dveřmi situovány ještě tři schůdky. Vedení dvojkolí je řešeno pomocí kyvných ramen, primární vypružení (mezi kyvnými rameny a rámy podvozků) zajišťují dvojice ocelových šroubových pružin, doplněné čtyřmi hydraulickými tlumiči. Sekundární vypružení a zároveň uložení skříně motorového vozu na podvozek obstarávají vzduchové membránové pružiny (po jedné na každé straně podvozku) s dvojicí zařazených horizontálních a dvojicí vertikálních tlumičů. Vzduchové pružiny jsou doplněné o zařízení pro automatické vyrovnávání výšky podlahy vozu nad temenem kolejnice (přepouštěcí ventily). |
Provoz a rekonstrukce |
|
Už v únoru 2003 dovozce jednotky požádal Drážní úřad o schválení typu, avšak schvalovací řízení ani nemohlo být zahájeno pro nesplnění základních podmínek, ke kterým patří zejména úspěšné vykonání stanovených zkoušek. Pověření pracovníci Elektromechaniky Úvaly tedy začali shromažďovat potřebnou dokumentaci, sestavovat harmonogramy a objednali též vykonání potřebných zkoušek u Výzkumného ústavu železničního, a to i přes to, že v dubnu 2003 proběhly zásadní změny ve vedení Českých drah (mj. na post generálního ředitele nastoupil místo Ing. Dalibora Zeleného Ing. Petr Kousal), přičemž nové vedení společnosti zjevně neakceptovalo minulým vedením uzavřené dohody a odpočátku se k případnému nákupu dalších jednotek z Mytišči vyjadřovalo odmítavě. Až v průběhu června 2004 se jednotka vrátila do PJ Horní Heršpice, kde byla uzamčena v hale po dobu, než její majitel dokončí a předá potřebné podklady Drážnímu úřadu. K tomu došlo v průběhu prosince a tehdy také obdrželo vedení DKV Brno několik pokynů k tomu, aby byl pro jednotku sestaven smysluplný oběh pro umožnění jejího zkušebního provozu s cestujícími. Ke splnění
tohoto úkolu ale došlo až počátkem následujícího roku poté, co dne 4.1.2005 vydal Drážní úřad rozhodnutí o zkušebním provozu jednotky s cestujícími
(s účinností od 5.1.2005 ), a to za stanovení určených podmínek, kterými bylo např. najetí 100.000 kilometrů do konce roku 2005, omezení nejvyšší povolené rychlosti jednotky na 100 km/h atd. |
interiéru atp. Přípravy byly zakončeny zkušební jízdou na trati mezi Brnem a Vranovicemi, po které jednotka konečně dostala přidělená a nalepená inventární čísla 835 001-9 a 835 201-5 (každý motorový vůz jednotky měl své vlastní číslo; kromě 835 se původně uvažovalo také o označení řadou 840 nebo 855). Po seznámení vlakových čet s obsluhou jednotky dne 8. února v žst. Brno hl. n., zácviku strojvedoucích téhož dne v obvodu stanice Brno-jih a o den později i na trati z Horních Heršpic do Jihlavy a zpět byl dne 14.2. oficiálně zahájen zkušební provoz jednotky s cestujícími. Jejím prvním řádným výkonem byl vlak Os 4462 z Brna
hl.n. do Bohutic. Jednotka 835.001/201 jezdila na turnusovaných výkonech DKV Brno až do konce platnosti GVD 2004/2005, tedy do 10.12.2005. Dostupné prameny uvádí, že ke konci provozu se častěji vyskytovaly potíže s převodovkou na voze 835 001-9, které ale dovozce a majitel vozidla odmítal řešit, protože po obdržení konečného stanoviska ČD o nezájmu o tuto i podobné jednotky přestal o další osud prototypu jevit jakýkoliv zájem. Asi není třeba zdůrazňovat, že celá záležitost kolem jednotky RA-Č byla pro Elektromechaniku Úvaly poměrně velkým podnikatelským neúspěchem a stála ji nemalé množství finančních prostředků, nemluvě o vynaloženém úsilí. |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- ŽM atlas vozidel - Motorové vozy a jednotky ČD a ZSSK (J. Pernička a kolektiv) - ŽM 2/2005 - Překvapení na kolejích: řada 835 (J. Pernička a P. Kadeřávek) - DRÁHA 3/2005 - Nasazení řady 835 do provozu (J. Palán) - WWW stránky www.vlaky.net, článek "Motorové vozy na našich kolejích: řada 835" (Z. Zlinský) - dokumentace výrobce a záznamy ze zkoušek (VÚŽ Praha) - osobní poznámky Ing. Vratislava Šuka a Ing. Alana Butscheka - osobní poznámky autora stránek |
Poslední aktualizace 29.9.2014