Řada 810 ( M152.0 ) ČD a ZSSKVagonka Studénka 1973-1982 |
![]() |
Vývoj |
|
Po všeobecném neúspěchu v první polovině 60. let minulého století vyráběné řady M240.0, která měla nahradit alespoň na důležitějších výkonech koncepčně zastaralé a pro cestující málo pohodlné motorové vozy řady M131.1, začaly ČSD hledat cestu dalšího vývoje motorizace svých tratí. Na jejich popud tak nechala tehdejší Správa lokomotivního hospodářství a elektrotechniky Ministerstva dopravy a spojů zpracovat rozsáhlou studii stávajícího stavu a možností vývoje vozidlového parku ČSD, na základě jejíž výsledků pak byl sestaven plán dalšího rozvoje lokomotivního a vozového parku ČSD. |
motorový vůz) vybaven podpodlahovým hnacím agregátem a být schopen provozu až se dvěma přípojnými vozy shodné stavby jako motorový vůz, jejichž výroba byla také požadována. Při zpracovávání konstrukčního řešení lehkého motorového vozu byla velmi prozíravě zvolena varianta použití některého z tehdy hromadně vyráběných domácích agregátů z automobilového průmyslu, což zajišťovalo daleko do budoucna dostupné náhradní díly a jednodušší údržbu. Volba nakonec padla na motory typu LIAZ
ML 634, hydromechanické převodovky Praga 2 M 70 a některé další celky z osvědčených městských autobusů Karosa ŠM 11. |
Technický popis |
|
Motorový vůz řady M152.0 (dnes řada 810) je dvounápravový podvozkový motorový vůz lehké stavby s jednou hnací nápravou. |
Pro tlumení bočních výkyvů je mezi rámem každého podvozku a skříní motorového vozu připojen také jeden vodorovný kapalinový tlumič v příčné ose vozidla. Obě dvojkolí vozu mají monobloková kola o průměru 840 mm, průměr nápravy samotné je 120 mm. Všechna kola vozidla jsou oboustranně brzděna jednošpalíkovou třecí brzdou s dělenými zdržemi vozového typu. Hnací dvojkolí je vybaveno pískovacím zařízením s možností pískování v obou směrech jízdy. Oba podvozky nesou také zařízení tukového mazání okolků. |
Změny konstrukce v průběhu výroby |
|
Motorové vozy řady M152.0 se jen v základní verzi vyráběly téměř 10 let a je samozřejmé, že v průběhu výroby docházelo k dalšímu vývoji v jejich konstrukci, ať už na základě zkušeností z provozu dříve vyrobených kusů nebo z důvodu dostupnosti novějších, dokonalejších konstrukčních prvků. Bezesporu největší rozdíl byl z výroby mezi prvními dvěma prototypy a sériovými vozy: |
Počínaje vozem M152.0350 nebyla do přepážek mezi kabinami obsluhy a nástupními prostory vkládána okna se shrnovacími záclonami a přepážka zůstala celistvá pouze se dveřmi. Vodiče startovacího okruhu jsou na trase z pojistkové skříně do rozváděče odděleny od ostatních vodičů. Většina ze jmenovaných změn u mladších motorových vozů byla záhy realizována i starších kusech, především oddělení nástupních prostor od oddílu pro cestující pevnou příčkou s oknem a dveřmi postupně dostala většina vozidel. |
M151.0001 (dnes MD-1-1) |
|
První prototyp M151.0001 (výr. číslo 74898), později pro vyšší hmotnost přeznačený na M152.0001, byl ve Studénce výrobně dokončen v první polovině roku 1973 a ihned se podrobil náročným zkouškám na ŽZO, kde za sebou mimo jiné tahal i brzdící soupravu složenou z monstrózní lokomotivy S699.1001 a někdejší „Ignitronky“ S479.102. V místy až extrémně horkých červencových dnech roku 1973 se vůz podrobil též vytrvalostním zkouškám na lokálkách na Šumavě. Po ukončení všech zkoušek byl prototyp M152.0001 |
krátce provozován na ostravsku, avšak už v roce 1978 byl přestavěn na měřící vůz průjezdného profilu a sloužil potřebám Geodetického střediska v Olomouci. Pod označením FST-2 jej bylo možné při měřících jízdách spatřit po celém tehdejším Československu. Po roce 1989 byl nejprve úředně a posléze i fyzicky označen jako 892 602-4. Po vyrobení speciální měřící drezíny MD-1 (MTH) se někdejší prototyp M151.0001 přeměnil v už pouze doprovodný vůz a pod označením MD-1-1 brázdí ve společnosti drezíny MD-1 koleje v Česku dodnes. |
M152.0002 (dnes 810 002-6) |
|
Druhý prototyp (výr. číslo 74899) byl v roce 1973 z výroby předán k ČSD do depa Ostrava již jako M152.0002. Už na konci června 1973 byl motorový vůz nasazen do pravidelného (zkušebního) provozu na náročné trati Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou s cílem najetí co největšího počtu kilometrů. Velkou výhodou byla blízkost zmíněné tratě výrobnímu závodu ve Studénce, kam vůz zajížděl na seřizování, kontroly a odstraňování drobných nedostatků, které se při zkušebním provozu projevily. |
jak je známe dnes). Dále byly demontovány původní ovládací panely a zabudován byl ovládací pult z poslední série vozů M152.0. Pod
čela vozu přibyl pluh, který prototypy původně neměly a provedena byla celá řada dalších úprav, jimiž se vůz mnohem více přiblížil sériovým strojům. |
M152.0272 (dnes FS-3) |
|
Motorový vůz M152.0272 (výr. číslo 80511/ 1978) byl v roce 1989 předán z tehdejšího LD Veselí nad Moravou Správě železniční geodézie Olomouc a pod její hlavičkou rekonstruován na fotogrammetrické vozidlo pro měření průjezdných průřezů. Stal se v pořadí už třetím vozidlem pro tyto speciální účely po bývalém prototypu M151.0001 (nově FST-2) a někdejším FST-1, který vznikl přestavbou traťového vozíku Vm 14/52. |
Přestože rekonstrukce motorového vozu M152.0272 pro měřící účely byla provedena hned v roce 1989, vůz jezdil až do dílenské opravy v Šumperku v roce 1997 s původním označením dle Ing. Kryšpína a v klasickém červeném unifikovaném nátěru se širokým žlutým pruhem. Po této dílenské opravě byl vůz přeznačen na FS-3 a oděn do výrazného žlutého nátěru skříně, ve kterém je i na dálku rozlišitelný od jiných motorových vozů. |
M152.5001 a M152.5002 (dnes 810 802-9) |
|
Po ukončení výroby řady M152.0 byly dodatečně objednány a ve druhé polovině roku 1982 dodány ještě dva další motorové vozy v úpravě pro rozchod 1524 mm s určením pro zaměstnaneckou dopravu na širokorozchodné trati Maťovce - Užhorod. Jejich označení bylo M152.5001 a M152.5002. |
Po roce 1988 se označení těchto vozů změnilo na 810 801-1 a 810 802-9, jejich využívání však mělo v 90. letech už jen sestupnou tendenci. Na přelomu let 2004 a 2005 pak byl motorový vůz 810 801-1 v ŽOS Zvolen rekonstruován na normálněrozchodný vůz 812 043-8. |
Výroba a provoz |
|
Motorových vozů řady M152.0 mělo být dle původního předpokladu vyrobeno celkem 160 kusů (+ 2 prototypy). Neustálé potíže při výrobě a zkouškách prototypů vozů M474.0, které měly zajistit vozbu na významnějších neelektrizovaných tratích ČSD a odsouvání jejich plánované sériové výroby byly důvodem toho, že ČSD musely objednat další série lehkých vozů řady M152.0 (až do čísla 349), aby překlenuly období do zahájení sériové výroby typu M474.0, která se plánovala až na přelomu 70. a 80. let, později dokonce až v letech 1981 či 1982. Přestože ČSD tehdy hledaly z katastrofální situace kolem výroby řady M474.0 (později M475.0, po roce 1988 řada 860) jakékoliv jiné východisko než další výrobu motorových vozů M152.0, konstruovaných pro provoz na krátkých lokálních tratích, v tehdejších politicko-hospodářských poměrech končily všechny jejich snahy fiaskem. A tak když už bylo na začátku 80. let jasné, že sériová výroba řady M474.0 nebude, zbylo představitelům ČSD už jen rozhodnutí, zda mít alespoň nějaké motorové vozy (M152.0) nebo nemít vozy žádné. V období let 1979 a 1980 se motorové vozy M152.0 ve Studénce stále vyráběly, a to v modifikaci Bzmot pro Maďarsko (v letech 1977 až 1985 bylo vyrobeno celkem 207 vozů tohoto typu, z toho 205 pro MÁV a 2 vozy pro GySEV). Na tuto výrobu pak tedy v roce 1981 navázala výroba dalších sérií pro ČSD, která skončila v roce 1984 vyrobením vozu M152.0678.
Nové motorové vozy řady M152.0 byly po dodání z výroby a vykonání potřebných zkoušek ihned nasazovány do provozu, postupně se dostaly do většiny lokomotivních dep a jezdily na drtivé většině neelektrizovaných tratích a dokonce i na části tratí elektrizovaných. V roce 1988 byla při přeznačování hnacích vozidel ČSD řadě M152.0 přidělena nová řada 810. |
Během provozu prošla většina vozů drobnými modernizacemi, kdy se na starší vozy dosazovaly úpravy z výroby aplikované na mladších vozech. Probíhaly také náhrady mnoha už zastaralých konstrukčních prvků vozů novými. Z těch významnějších stojí za jmenování např. náhrada původních hydromechanických převodovek Praga 2 M 70 inovovaným typem 2 M 90. V rámci rozsáhlejších oprav bylo na několik desítek vozů dosazeno zařízení pro kontrolu bdělosti strojvedoucího KBS-E a radiostanice TRS. Několik motorových vozů bylo vybaveno také řídícím a diagnostickým systémem INTELO. Od roku 2006 se pak začaly do některých vozidel ČD montovat pohodlnější sedačky pro cestující s opěrkami hlavy. Na Slovensku se ale podobné úpravy začaly provádět už o několik let dříve.
Motorové vozy dnešní řady 810 jsou navenek velmi elegantní a v době kdy přicházely do provozu byly opravdovým pokrokem v komfortu i rychlosti cestování především na místních tratích, pro které ostatně byly konstruovány a určeny. Co se ale týče provedení toho nejdůležitějšího s čím cestující přichází nejvíce do styku, sedadel, přílišný pokrok oproti předchozí řadě M131.1, u vozů M152.0 není. Dřevěné sedačky byly potaženy jen tenkou vrstvou molitanu a koženky, navíc se snížilo opěradlo lavic. Také okna s minimálním otevřením jsou příčinou někdy až nesnesitelného horka ve vozech v letních měsících. Toto jsou hlavní důvody současné neoblíbenosti těchto vozů u cestujících. Dnes už morálně i fyzicky zastaralé vozy však nepochybně mají další budoucnost v podobě různých modernizovaných verzí, kterých se od roku 1995 objevilo na kolejích v Česku i na Slovensku už několik. Věřme, že programy modernizací těchto vozidel budou pokračovat, protože současní cestující už nebudou dlouho ochotni spokojit se ve vlacích s kulturou cestování na úrovni 70. let minulého století. |
Přehled výroby řady M152.0 |
Označení motorových vozů |
Léta výroby |
Kusů v sérii |
Výrobní čísla |
M151.0001 a 0002 |
1973 a 1974 |
2 |
74898 a 74899 |
M152.0003 až 0082 |
1975 a 1976 |
80 |
77687 až 77766 |
M152.0083 až 0162 |
1976 |
80 |
78593 až 78672 |
M152.0163 až 0242 |
1977 a 1978 |
80 |
79542 až 79621 |
M152.0243 až 0349 |
1978 |
107 |
80482 až 80588 |
M152.0350 až 0478 |
1981 a 1982 |
129 |
84004 až 84132 |
M152.0479 až 0608 |
1982 |
130 |
85712 až 85841 |
M152.0609 až 0678 |
1982 |
70 |
87809 až 87878 |
M152.5001 a 5002 |
1982 |
2 |
85842 a 85843 |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- Malý atlas lokomotiv 2002 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek) - ŽM atlas vozidel - Motorové vozy a jednotky ČD a ZSSK (J. Pernička a kolektiv) - Slovenské železnice (L. Kuruc) - ŽELEZNIČÁŘ roč. 1986 - brožura o výrobě kolejových vozidel ve Studénce (M. Šmída - Vagonářské muzeum Studénka) - osobní poznámky autora stránek |
Poslední aktualizace 5.11.2008