Řada 755 ŽSRČKD Praha 1968-1977 (rekonstrukce Martinská mechatronická 1997) |
![]() |
Vznik |
|
Projekt řady 755 vznikl v roce 1996 jako jedna z odpovědí na záměr tehdejších Železnic Slovenské republiky (ŽSR) hromadně rekonstruovat své lokomotivy řad 753 a 771 na modernější, reprezentativnější a ekonomičtější vozidla, která by byla vyrobena z na Slovensku běžně vyráběných součástí - tedy se snadno dostupnými náhradními díly. |
v případě řady 755 a téměř 50 mil. pro řadu 772! A tak
zatímco v pronajatých (a pouze částečně zaplacených) výrobních prostorách ve Zvolenu a Trebišově v letech 1996 až 1998 jen velmi pozvolna probíhala stavba prototypů, státní prostředky poskytnuté Martinské mechatronické rychle mizely v nově zakoupeném a nákladně zrekonstruovaném prostorném sídle firmy ve Vrútkách, v komfortním nábytku pro vybavení kanceláří, počítačích s příslušenstvím, profesionálním vývojovým software, luxusních automobilech a nákladných studijních cestách do USA. |
Technický popis |
|
Lokomotiva řady 755 vznikla rekonstrukcí původního stroje řady 753, ze kterého byl kompletně převzat hlavní rám, podvozky (s rekonstruovaným zavěšením skříně na pryžokovové sloupky) a téměř celý původní příhradový rám lokomotivní skříně. |
uvádí 210 g/kWh. Pro použití tohoto motoru na slovenských lokomotivách hovoří také dostupnost náhradních dílů. Motor je přes pružnou spojku spojen s trakčním
alternátorem Danubius elektrik a dále s pomocným a topným alternátorem stejného výrobce. |
Výroba a provoz |
|
Prototyp 755 001-5 vznikl v pronajatých prostorách ŽOS Zvolen rekonstrukcí původní lokomotivy 753 055-3 (podvozky však pocházely z někdejších T478.3052 a T478.3159). 753 055-3
byla místo původně plánované 753 054-6 do ŽOS přistavena
dne 11.4.1996. Rekonstrukce probíhala s krátkými přestávkami do září 1997, kdy byla ještě ne zcela hotová poprvé představena široké
veřejnosti na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde se oprávněně
stala středem pozornosti. Dne 16.10.1997 se prototyp zúčastnil výstavy
v prostoru depa Zvolen, a poté se opět ukryl do haly ŽOS, kde se
podrobil dokončovacím pracem, v rámci kterých proběhlo 26.2.1998
přímo ve Zvolenu jeho vážení. Dne
30.3.1998 požádala Martinská mechatronická Ministerstvo dopravy, pôšt
a telekomunikácií Slovenské republiky (MDPT) o souhlas k započetí
prototypových zkoušek a hned 1. až 4.4.1998 se v rámci výstavy
Intertransport v Bratislavě lokomotiva poprvé představuje veřejnosti
v provozním stavu. Zatímco
od 17.4. do 18.10.1998 postupně Martinská mechatronická předává MDTP
podklady pro udělení souhlasu k prototypovým zkouškám na tratích
ŽSR, lokomotivu pronásleduje řada závad, kvůli kterým jsou první
zkoušky několikrát přerušeny. V srpnu 1998 je 755 001-5
prezentována v Bratislavě-Petržalce na oslavách 150 let železnic
na Slovensku. Dne 20.10.1998 vydává MDPT souhlas k vykonání prototypových zkoušek, a to v termínu do 30.6.1999. Kvůli neschopnosti lokomotivy však byly její zkoušky započaty až začátkem roku 1999 a neprobíhaly zdaleka tak hladce, jak výrobce očekával. Dne 2.6. se koná ve Výskumnom
a vývojovom ústave železníc ŽSR (VVÚŽ) porada o dalším rozsahu
zkoušek prototypu 755 001-5, a po jejím skončení žádá Martinská
mechatronická MDPT o prodloužení termínu prototypových zkoušek do 30.9.1999, k čemuž vydává MDPT souhlasné stanovisko 15.6.1999. Na základě
dohody ze zmíněné porady Martinská mechatronická uzavírá s VVÚŽ
smlouvu o dílo na vykonání prototypových zkoušek, avšak už
30.6.1999 došlo v rámci příprav k vykonání zkoušek na lokomotivě při zkoušce regulace trakčního výkonu na vodním odporu v depu
Nové Zámky k závadě v obvodu buzení trakčního alternátoru. Za účelem opravy je prototyp převezen do RD Vrútky, od 1.7.1999 však další
zkoušky probíhají už bez účasti VVÚŽ. |
O necelý měsíc později si MDPT vyžádalo od generálního
ředitelství ŽSR (dopisem ze dne 22.10.1999) i VVÚŽ (telefonicky)
jejich stanovisko k záležitosti prototypových zkoušek stroje 755 001-5.
Zatímco VVÚŽ doporučilo umožnit výrobci vykonání základního
rozsahu zkoušek vzhledem k pokročilosti projektu a rozsahu
dosud vykonaných přípravných prací, generální ředitelství ŽSR (už
v čele s novým vedením) dopisem ze 4.11.1999 nedoporučuje
vydat souhlas s prodloužením povolení k prototypovým zkouškám
a současně oznamuje, že nemíní prodloužit svůj smluvní vztah s Martinskou
mechatronickou. Tímto tedy zkoušky „Tatranského orla“ 755 001-5 končí a lokomotiva je odstavena v jedné z hal depa Vrútky. S výjimkou několika
vystavení v prostorách vrúteckého depa pro železniční
fotografy nebo v rámci oficiálních výstav (například ve dnech 31.5.
až 1.6.2008) tam stojí odstavena dodnes a v tichosti zde čeká na svou velmi nejistou další budoucnost. Na výrobě prototypu se kromě Martinské mechatronické podílely také
firmy ZŤS TEES Martin (motor), DANUBIUS ELEKTRIK a.s. Bratislava
(alternátory),
WOODWARD GOVERNOR (USA) (řídící a diagnostický systém), ŽOS a.s.
Zvolen (montáž), PLASTIMA Topoľčany, AŽD a.s. Bratislava, ZŤS VVÚ a.s. Martin a EVPÚ a.s. Nová Dubnica. Na
závěr by bylo vhodné zmínit se také o dvou „opakovaných
prototypech“, které bylo dle slovenských norem nutné postavit pro
dokončení homologace typu.
Pro stavbu dalších dvou strojů řady 755
byly vybrány lokomotivy 753 020-7 a 750 239-6, které měly být
dle znění příslušné depeše současně převezeny do ŽOS Vrútky. Přesun
vozidel však nakonec proběhl postupně – dne 30.9.1998 byla z RD Nové Zámky do Vrútek odeslána nejprve 753 020-7 (budoucí 755 002-3
– do haly MM v RD Vrútky přistavena 6.10.1998) a až 14.10.1998
ji následovala 753 239-3 (budoucí 755 003-1). Lokomotivy byly následně
odstrojeny a jejich podvozky rekonstruovány na uložení přes pryžokovové
sloupky.
Po zastavení zkoušek prototypu 755 001-5 však byly ukončeny
práce i na těchto dvou strojích a připravené rámy s podvozky
pak postávaly ve vrúteckém depu až do konce roku 2000, kdy byly pro údajný
špatný stav sešrotovány. |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- Malý atlas lokomotiv 2002 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek) - ŽM atlas vozidel - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu (J. Pernička, P. Kadeřávek a kolektiv) - osobní poznámky pana Jozefa Gulíka ml. - prospekty a propagační materiály výrobce |
Poslední aktualizace 5.4.2009