Řada 753 ( T478.3 ) ČD a ZSSKČKD Praha 1968-1977 |
![]() |
Vývoj |
|
Po ukončení dodávek univerzálních traťových motorových lokomotiv řad T478.1, jejich nákladní verze T478.2 a prototypu T478.4501, který byl vyroben jako možná alternativa výše uvedených řad s hydraulickým přenosem výkonu, nebyl počet motorových lokomotiv u ČSD zdaleka postačující pro náhradu parních lokomotiv v traťové službě. Jmenované řady T478.1 a T478.2 navíc nezvládaly dodržovat jízdní doby velkých parních lokomotiv ve vozbě rychlíků a těžkých osobních vlaků, na které byl jejich užitný výkon nedostačující, což se projevovalo zejména při vyšších rychlostech. Proto ČSD požadovaly a především upřednostňovaly dodávky dalších univerzálních traťových motorových lokomotiv. Žádán byl ale typ s vyšším instalovaným výkonem, plně využitelným až do oblasti vyšších rychlostí. |
Jeho výroba se plánovala ve třech verzích, a to stojaté verzi v šestiválcovém provedení (dva kusy motoru K 6 S 230 DR byly v roce 1970 poprvé použity u prototypů T475.15, následně v mírně odlišném provedení u řad T448.0, T466.2 a dalších), osmiválcové stojaté verzi (jeden kus motoru K 8 S 230 DR využit roku 1972 v první motorové lokomotivě s elektrickým vytápěním vlaků
T476.0501, dále se ale nevyráběl) a konečně ve dvanáctiválcové verzi s válci do „V“ pod označením K 12 V 230 DR, který byl osazen i do řady T478.3, kterou se zabývá tento text. První dva motory tohoto typu byly vyrobeny ještě s původně navrhovaným vnitřním průměrem válců 220 mm (označeny K 12 V 220 DR), z nichž první byl použit u zmiňovaného hydraulického prototypu T478.4501 a druhý u prvního vyrobeného prototypu nové lokomotivní řady T478.3, stroje T478.3001 (dnes 753 001-7). |
Technický popis |
|
Po konstrukční stránce byla řada T478.3 přímým pokračováním úspěšné řady T478.1, ze které byl bez významnějších změn využit hlavní rám, pojezd, uspořádání strojovny, parní generátor PG 500 a celá řada dalších prvků mechanické části. Lokomotiva řady T478.3 je tedy skříňová se dvěma koncovými kabinami obsluhy a strojovnou mezi nimi. Hlavní rám lokomotivy je svařený z ocelových profilů, k hlavnímu rámu je přivařena ocelová kostra, která je potažena plechem. Takto vznikly bočnice lokomotivy, které sestávají z hladké horní části se šesti pevnými kruhovými okny do strojovny a spodní části opatřené prolisy (pouze prototypy měly i spodní část bočnic bez prolisů). Střecha strojovny sestává ze tří (u prototypů pouze dvou) odnímatelných dílů, a to nad parním generátorem, hnacím agregátem a chladičovou sekcí. Nejdelší (střední) díl střechy je vyšší, protože jsou v něm umístěny kanály pro nasávání vzduchu k chlazení všech zařízení ve strojovně, tedy kromě vodního chlazení spalovacího motoru. |
kabiny se do strojovny vstupuje dveřmi uprostřed mezistěny (chladičová sekce je průchozí středovou uličkou). Na každém čelníku hlavního rámu byla po vzoru předchozí řady T478.1 zpočátku pouze dvě světla, počínaje strojem čísla 082 pak měly lokomotivy čtyři
poziční světla na každé straně. Od první výrobní série, tedy stroje T478.3013, pak byly čela rámů lokomotiv upravena pro možné zabudování automatického spřáhla – tažný hák byl přimontován k ocelové desce, která pak byla pomocí 24 šroubů přišroubována k rámu vozidla. |
T478.3001 a 002 |
|
První dva prototypy, označené T478.3001 a 002 (výrobní čísla 7288 a 7289), byly vyrobeny v polovině roku 1968 a ihned se podrobily důkladnému provoznímu ověřování na zkušebním okruhu u Cerhenic i na ČSD. |
Následné zkoušky však prokázaly nadměrné zatížení rozhodujících celků vozidla, proto byl prototyp po ukončení zkoušek na ŽZO upraven zpět do původního stavu. |
T478.3003 až 012 |
|
Desetikusová ověřovací série lokomotiv T478.3 se vyráběla v průběhu roku 1970. Stroje ověřovací série se od prototypů lišily v několika detailech, z nichž byla na první pohled |
patrná změna podoby bočnic, na které přibyly podélné prolisy pod okny. Méně viditelnou ale o to významnější změnou bylo dosazení mobilní části vlakového zabezpečovače
(LVZ). Poslední stroj ověřovací série, T478.3012, byl do Děčína dodán 3.9.1971 a již v listopadu se začala vyrábět první, šedesátikusová série. |
T478.3013 až 408 |
|
Provedení lokomotiv první série a sérií následujících se od desetikusové ověřovací série odlišovalo především v úpravě hlavního rámu na čelech lokomotiv pro možnost dosazení automatického spřáhla, stroje byly poprvé vybaveny zmíněným liniovým vlakovým zabezpečovačem (LVZ), hydrostatický pohon kompresoru byl ještě během výroby první série nahrazen mechanickým a bylo provedeno několik dalších úprav především v mechanické části lokomotiv.
Stroje první série se k ČSD předávaly od 29.12.1971 (T478.3013) do 27.12.1972 (T478.3072) a byly dodávány do dep: Děčín (013 až 016, 068, 070 až 072), Bratislava (017 až 020, 053 až 059), Brno-dolní (021 až 023, 064), České Budějovice (024 až 027), Plzeň (028, 029, 044, 045), Zvolen (030 až 033, 052), Chomutov (034, 069), Hradec Králové (035 až 037), Liberec (038 až 041, 048, 049), Přerov (042, 043, 046, 047, 060 až 063) a Nymburk (050, 051, 065 až 067).
Lokomotivy druhé série byly k ČSD dodávány od 30.4.1973 (T478.3073) do 21.12.1973 (T478.3132) a byly již vybaveny, stejně jako následující série, kompresorem K3 lok 1. V průběhu výroby druhé (opět šedesátikusové) série také byla dvojice pozičních světel na každém z čel lokomotivy nahrazena čtveřicí. Stroje byly dodávány hlavně do: Plzně (073 až 086), dále do Děčína (087 až 091, 102 až 106, 112), Bratislavy (092, 094, 096, 107, 109, 128, 129, 131), Zvolena (093, 095, 108, 110, 111, 130, 132), Přerova (097 až 101, 117), Nymburka (113 až 116, 123 až 127), Brna-dolního (119 až 122) a Ostravy (118).
Třetí série, čítající 120 kusů, se k ČSD začala předávat strojem T478.3133 dne 30.3.1974 a poslední, T478.3252, byl předán 19.6.1975. Lokomotivy se dodávaly do dep: Plzeň (133, 134, 210, 215, 218), Hradec Králové (135 až 138, 169 až 173, 186 až 189, 230, 245, 246), Děčín (139, 152 až 154, 232, 233, 248 až 251), Chomutov (140, 156), Brno-dolní (141 až 146, 158 až 163, 222 až 225, 240 až 243), Bratislava (147 až 151, 164, 165, 183, 184, 219, |
220, 238, 239), Nymburk (155), Liberec (157, 174, 207), Zvolen (166 až 168, 181, 182, 185, 198 až 204, 221, 237), Ostrava (175 až 180, 192 až 197, 211 až 214), Trutnov (190, 191, 205, 206, 208, 209, 231, 244, 247), Česká Třebová (226 až 229) a České Budějovice (216, 217, 234 až 236, 252).
Čtvrtá, osmačtyřicetikusová série, se k ČSD začala předávat dne 30.6.1975 (lokomotivou T478.3253), poslední stroj, T478.3300, byl předán 31.12.1975. Stroje přišly do dep: Plzeň (270), Přerov (257), Hradec Králové (261), Děčín (263 až 265, 268, 278, 282, 290, 292, 294), Chomutov (266, 267, 279 až 281, 283, 293), Brno-dolní (275 až 277), Česká Lípa (291), Nymburk (284), Zvolen (254 až 256, 271 až 273, 299, 300), Ostrava (258 až 260, 274, 286 až 289), Trutnov (262, 285, 295 až 298) a České Budějovice (253, 269).
Pátá, šedesátikusová série, se k ČSD začala předávat strojem T478.3301 dne 31.5.1976, poslední stroj, T478.3360, byl předán 29.12.1976. Lokomotivy se dodávaly do dep: Plzeň (313, 314, 328 až 331), Hradec Králové (301, 322, 332, 333, 336, 341, 342, 353, 357), Děčín (340), Chomutov (324 až 327, 338, 348, 350, 351), Česká Lípa (323, 346, 349, 358), Liberec (302 až 310, 318, 334, 335, 343, 344, 352, 356), Ostrava (315 až 317), Trutnov (319 až 321, 345, 354, 355, 359, 360), Louny (337, 339, 347) a České Budějovice (311, 312).
Poslední, osmačtyřicetikusová série, se k ČSD začala předávat dne 29.4.1977 (lokomotivou T478.3361), poslední stroj řady, T478.3408, byl předán 18.10.1977. Stroje přišly do dep: Valašské Meziříčí (361), Plzeň (363, 364), Bratislava (365, 366), Hradec Králové (371, 385), Děčín (367, 368, 394, 398, 408), Chomutov (379 až 381, 393, 402, 404, 406), Louny (370, 382, 384, 390, 396, 405, 407), Liberec (386 až 388, 392, 401), Česká Lípa (369, 395, 397, 403), Nymburk (373, 374), Zvolen (377, 378), Ostrava (362, 375, 376, 383, 389, 399, 400) a Trutnov (372, 391). |
Provoz a rekonstrukce |
|
Nově vyrobené lokomotivy řady T478.3 byly ihned po vykonání předepsaných zkoušek nasazovány do provozu, a to zpočátku především na nejnáročnější výkony v dálkové osobní vozbě, na které předtím nestačily stroje řad T478.1. S rostoucím počtem „Brejlovců“ postupně nejenže v provozu prakticky skončily velké parní lokomotivy řad 498.0, 498.1, 475.1, 477.0 a 464.0, ale také motorové T478.1 byly často odsunuty
do nových působišť a na tratě, kde vystřídaly menší parní lokomotivy nebo nejstarší lokomotivy motorové.
|
provedení jako měla řada 754) pak bylo v letech 1992 až 1995 rekonstruováno a na novou řadu 750 přeznačeno včetně prototypu celkem 163 strojů původní řady 753.
Další rekonstrukce lokomotiv řady 753, zahájené v roce 1996 přestavbou stroje 753 155-1 ČD na "novou" řadu 752 001-8, už byly důkladnější a vždy spojené s náhradou původního motoru K 12 V 230 DR motorem jiného
typu: Za více než 30 let svého provozu odvedly lokomotivy řady T478.3, v roce 1988 přeznačené na řadu 753, úctyhodný kus práce a významně se tak zapsaly do historie osobní i nákladní vozby na tratích v Česku i na Slovensku. Jejich historie však dosud není uzavřena úplně - naopak díky řadě modernizací pokračuje „život“ mnoha strojů této řady dále, a to nejen v bývalém Československu, ale i v Itálii. Přehled všech typů rekonstruovaných lokomotiv uvádí níže uvedená tabulka. |
Přehled výroby řady T478.3 |
Série |
Označení lokomotiv |
Kusů |
Rok výroby |
Výrobní čísla |
prototypy |
T478.3001 a T478.3002 |
2 |
1968 |
7288 a 7289 |
0. |
T478.3003 až T478.3012 |
10 |
1970 až 1971 |
7423 až 7432 |
1. |
T478.3013 až T478.3072 |
60 |
1971 až 1972 |
7930 až 7989 |
2. |
T478.3073 až T478.3132 |
60 |
1973 |
8811 až 8870 |
3. |
T478.3133 až T478.3252 |
120 |
1974 až 1975 |
9129 až 9248 |
4. |
T478.3253 až T478.3300 |
48 |
1975 |
9489 až 9536 |
5. |
T478.3301 až T478.3360 |
60 |
1976 |
9844 až 9903 |
6. |
T478.3361 až T478.3390 |
30 |
1977 |
10264 až 10293 |
6. |
T478.3391 až T478.3408 |
18 |
1977 |
10354 až 10371 |
Přehled všech rekonstruovaných lokomotiv původní řady 753 |
Označení |
ks |
Rok reko. |
Typ motoru |
EDB | Přenos |
Zákazník + poznámka |
750 |
163 |
1991 až 1995 |
K12V230DR |
ne | DC/DC |
ČD + ŽSR |
752 |
2 |
1996 a 1997 |
K6S310DR |
ne | DC/DC |
ČD (stroj 752 002-6 nedokončen) |
755 |
1 |
1997 |
12PA4-185 |
ano | DC/DC |
ŽSR (rekonstrukce nedokončena) |
752.6 |
4 |
2004 |
K6S310DR |
ne | DC/DC |
OKD Doprava |
D 753.7 | 2 | 2001 až 2002 | CAT 3512B | ne | AC/DC | HUPAC Italia, Busto Arsizio (prototypy CAT) |
753.7 |
12 |
2002 až 2004 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
OKD Doprava (703 až 714) - I. série CZL |
753.7 |
8 |
2004 až 2008 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
Unipetrol Doprava (715 až 722) - I. série CZL |
DE 520 | 18 | 2003 až 2004 | CAT 3512B | ano | AC/DC | Ferrovie Nord Milano |
D 753 | 2 | 2004 | CAT 3512B | ano | AC/DC | Rail Traction Company, Roma (732 a 733) |
DE 753 | 7 | 2003 až 2007 | CAT 3512B | ano | AC/DC | Sistemi Territoriali |
D 753.7 | 2 | 2004 | CAT 3512B | ano | AC/DC | HUPAC Italia, Busto Arsizio (730 a 731) |
D 752.5 |
9 |
2001 až 2002 |
K6S310DR |
ano | DC/DC |
Ferrovia Adriatico Sangritana |
755 |
2 |
2005 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
ČD (dnes ČD-C) - II. série CZL |
753.7 |
2 |
2006 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
Viamont (723 a 724) - jako II. série CZL |
753.7 |
13 |
2007 až 2009 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
OKD Doprava (725 až 737) - II. série CZL |
753.7 |
30 |
2008 až 2010 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
ČD-Cargo (751 až 780) - II. série CZL |
753.7 |
4 |
2009 až 2010 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
TSS (781 až 784) - II. série CZL |
753.7 |
2 |
2010 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
AWT (739 a 739) - II. série CZL |
753.7 |
2 |
2010 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
Unipetrol Doprava (740 a 741) - II. série CZL |
750.7 |
17 |
2011 až 2012 |
CAT 3512B |
ano | AC/DC |
ČD, a.s. (+ 2 lokomotivy ex. prototypy ř. 754) |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- Malý atlas lokomotiv 2005 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek) - ŽM atlas vozidel - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu (J. Pernička, P. Kadeřávek a kolektiv) - DRÁHA 5/2004 - Invaze Českých motorových lokomotiv do Itálie (J. Konečný) - WWW stránky http://www.atlaslokomotiv.cz - osobní poznámky autora stránek |
Poslední aktualizace 18.8.2011