Řada 725.2 (ex T444.02)TSM Martin, 1966-1967 |
Vývoj | |
V roce 1959 byly v pražském závodě ČKD vyrobeny dva prototypy lokomotiv řady T444.0 s do té doby
v Československu neobvyklým dieselhydraulickým přenosem výkonu (pomineme-li několik prototypů dvounápravových lokomotiv a současně stavěný
prototyp třínápravové T324.0). Ale protože už v srpnu 1958 bylo na základě vládního usnesení o doplňkové civilní výrobě
pro zbrojařské závody na Slovensku nařízeno převedení výroby motorových lokomotiv pro tuzemsko do závodů J. V. Stalina v Martině
(později TSM), zdokonalené sériové lokomotivy řady T444.0 se už vyráběly na Slovensku. Avšak ještě předtím, než se
v roce 1962 sériové dodávky rozběhly, začali konstruktéři pražské lokomotivky ČKD zpracovávat další (logický) požadavek
Ministerstva dopravy resp. Technické ústředny ČSD – aby byly tyto lokomotivy schopné také vytápět osobní vlaky. Vlastní vývoj „osobní“ řady T444.1 proběhl v roce 1961 s tím, že celou konstrukci lokomotivy bylo nutné od základu přepracovat z důvodu potřeby dosazení (na takto malé vozidlo až příliš) robustního parotopného agregátu PG 500 – jiný nebyl v tuzemsku k dispozici. První prototyp řady T444.1 s parním vytápěním vlaků byl v Martině vyroben v roce 1963. Do roku 1965 pak obdržely ČSD dalších 99 sériových lokomotiv, jejichž výroba se postupně promíchala s výrobou průmyslové verze obdobných strojů, avšak ochuzených o parní generátor, který byl nahrazen balastem. Stroje této průmyslové verze nesly označení T444.1501 až 1628 a vyráběly se v letech 1965 až 1967. Na končící výrobu řady T444.1 (poslední lokomotiva T444.1101 dodána v březnu roku 1966) plynule navázaly dodávky dodatečně objednané verze T444.02 |
bez parního generátoru, tedy s předurčením především pro posun a lehkou
nákladní dopravu. Jako první byla už 21.1.1966 dodána ČSD lokomotiva T444.0207 a následovaly (opět paralelně s dodávkami
průmyslových T444.15) dodávky dalších strojů, přičemž číselně (ne však výrobně) nejstarší T444.0201 se k ČSD
dostala až 29.3.1966 společně se stroji T444.0208, T444.0209 a T444.0211. Po technické stránce se typ T444.02 od původní verze T444.0 v řadě ohledů liší. Lokomotiva T444.02 je oproti starší verzi o 700 mm delší a má o 100 mm vyšší kapoty. Chladicí blok motoru byl z krátké kapoty přemístěn do čela dlouhé kapoty. Zásadně se zlepšily pracovní podmínky pro lokomotivní četu doplněním stínících „kšiltů“ nad čelní okna kabiny, v zájmu snížení hlučnosti byly výfukové trubky přesunuty z interiéru kabiny do sloupků mezi čelními okny před kabinou a do střechy kabiny bylo doplněno větrací víko převzaté z autobusů Škoda RTO. Pro citlivější regulaci výkonu lokomotivy byl rozšířen počet výkonových stupňů na řídicím kontroléru ze šesti na osm. Změn doznala také konstrukce podvozků a způsob jejich uložení. Pro přenos podélných sil mezi podvozky a lokomotivou byly namísto ojnic použity opěrné plochy, které byly na konzolách spuštěny z hlavního rámu dolů k příčníkům podvozků. Na podvozcích byla prodloužena kyvná ramena a na jejich konci doplněny tlumiče mezi rameny a rámem podvozků. V brzdovém systému lokomotivy byl původní rozvaděč Westinghouse nahrazen novým rozvaděčem typu DAKO GP. |
Technický popis | |
Lokomotiva řady T444.02 je kapotová dieselhydraulická lokomotiva s jednou dlouhou a jednou krátkou kapotou a věžovou
kabinou umístěnou mezi nimi blíže zadnímu podvozku.
Mechanická část a uspořádáníSvařovaný hlavní rám sestává ze dvou skříňových podélníků a čelníků. Podélníky jsou vzájemně rozepřeny čtyřmi příčkami, které slouží mj. k přenosu tažných a brzdných sil mezi podvozky a rámem lokomotivy. V dutinách uprostřed délky obou podélníků je vytvořena palivová nádrž o objemu 4000 litrů nafty.Pod delší přední kapotou je uložen elektricky ovládaný naftový motor K 12 V 170 DR, který přes pružnou spojku Holset pohání tříměničovou hydrodynamickou reverzní převodovku ČKD H 650 Lr, uloženou v rámu lokomotivy pod kabinou. Naftový motor je vodou chlazený vysokootáčkový vznětový čtyřdobý dvanáctiválec ve stojatém uspořádání s válci do „V“ a přímým vstřikem paliva. Spalovací prostory jsou v provedení ČKD Hesselmann. Motor je přeplňován dvěma turbodmychadly PDH 16 S, poháněnými výfukovými plyny. Ventilový rozvod je typu OHV s jednou vačkovou hřídelí. Každý válec má dva sací a dva výfukové ventily, každý píst motoru má šest pístních kroužků. Písty jsou odlévané z hliníkové slitiny a jsou vybaveny šesti pístními kroužky – třemi těsnicími a třemi stíracími. Pohybová energie pístů je ojnicemi přenášena na šestkrát zalomenou kovanou ocelovou klikovou hřídel. Hydrodynamická převodovka umožňuje jízdu ve dvou režimech: traťovém s rychlostí do 70 km/h a posunovacím s vyšší tažnou sílou a rychlostí do 35 km/h, přičemž režimy provozu lze, stejně jako směr jízdy, měnit pouze za klidu vozidla. Hydrodynamické měniče se skládají z olejového čerpadla, reaktoru a turbíny. První hydrodynamický měnič plní funkci rozjezdového měniče a je v chodu do dosažení rychlosti přibližně 22 km/h. Poté je olejem naplněn druhý měnič, umožňující jízdu rychlostí téměř 40 km/h. Ve vyšších rychlostech je zařazen třetí měnič, umožňující dosažení maximální rychlosti lokomotivy. Z hydrodynamické převodovky se točivý moment přenáší na dvojkolí prostřednictvím kloubových hřídelí a tandemově uspořádaných nápravových převodovek. Z rozvodovky, umístěné na hřídeli před hydrodynamickou převodovkou, jsou dále poháněny pomocné pohony lokomotivy. V rozvodovce jsou na kuličkových ložiskách uloženy tři hřídele s ozubenými koly se šikmými zuby. Na konci první průběžné hřídele je řemenice, ze které je pomocí tří klínových řemenů poháněno pomocné dynamo. Z hřídele prvního vloženého kola je přes pružnou obručovou spojku a setrvačník poháněn kompresor. Ze třetí hřídele s výstupem směrem k motoru pak je přes pružnou spojku poháněn dynamostartér, který za chodu spalovacího motoru slouží jako nabíječ baterie. V čelní části přední kapoty je umístěn blok chlazení naftového motoru (jeden montážní celek s okruhy pro olej i vodu), jehož funkci zajišťuje dvojice ventilátorů poháněná stejnosměrnými elektromotory napájenými z dynamostartéru. Boční stěny a střecha kapoty mají dvojité stěny vyplněné zvukovou izolací. Celá kapota je na hlavním rámu uložena v pružných lůžkách. Do bočních stěn střechy jsou zakomponovány vzduchové filtry vzduchu nasávaného pro naftový motor. |
V kratší zadní kapotě je uložen balast pro dorovnání hmotnosti na úroveň řady T444.1, která měla v těchto prostorech umístěn
topný agregát PG 500. Úplně v čele zadní kapoty pak je svisle nad sebou uložena trojice vzduchových jímek – dvě jímky hlavního vzduchojemu
o celkovém objemu 570 litrů a jímka pomocného vzduchojemu o objemu 150 litrů. Mimo nich je v uvedeném prostoru uložen
také brzdový rozvaděč typu DAKO-L. Vyvýšená kabina obsluhy je tepelně a zvukově odizolovaná od zbytku lokomotivy a je uložena na pryžových segmentech. Z kabiny je velmi dobrý výhled do všech stran prostřednictvím dvou dvojic čelních oken, nebo dvou trojic bočních oken, z nichž je vždy prostřední otevíratelné (stranově posuvné). Uvnitř kabiny jsou diagonálně umístěna dvě řídící stanoviště obsluhy, a to vždy na pravé straně kabiny ve směru jízdy. Přední řídicí stanoviště je hlavní s plnou výbavou, druhé je pomocné. K řazení jízdních stupňů je na lokomotivě použito volantu s osmi polohami. Na levé straně jsou vedle řídicích pultů pod úroveň podlahy zapuštěné schůdky ke dveřím pro vstup do lokomotivy. Zvenčí je kabina přístupná z obou stran vozidla prostřednictvím plných dveří umístěných pod spodní hranou bočních oken. Elektrická částHlavní elektrický rozvaděč lokomotivy se nachází přímo v kabině pod předním řídicím pultem. Zdrojem energie pro palubní síť o stejnosměrném napětí 110 V je NiFe akumulátorová baterie HI 8 o kapacitě 80 Ah, která je uložena v provětrávaných šachtách pod kabinou (přístup k baterii je pomocí dvířek v obou bocích kabiny; baterie lze díky vozíkům povysunout ven z šachet).Spodek lokomotivy a pojezdLokomotiva je prostřednictvím závěsek (po dvou na každém podvozku) uložena na dvojici celosvařovaných dvounápravových podvozků, ve kterých jsou dvojkolí vedena kyvnými rameny, jednostupňově odpruženými pomocí vinutých pružin. Vypružení je doplněno o kapalinové tlumiče, které propojují konce kyvných ramen s rámem podvozku. Na jediném příčníku každého z podvozků je uprostřed vytvořen válcový čep, který umožňuje natáčení podvozku kolem svislé osy. Čep zároveň zajišťuje přenos tažných a brzdných sil mezi podvozky a rámem lokomotivy.Pískovací zařízení lokomotivy disponuje celkovou zásobou až 880 kg písku, přičemž pískována jsou vždy první dvojkolí ve směru jízdy. Brzdová výstrojLokomotiva je vybavena pneumatickou přímočinnou brzdou se dvěma brzdicími kohouty, samočinnou brzdou se dvěma brzdiči ŠKODA N/O a rozvaděčem DAKO DK-GP a řetězovou ruční brzdou, která působí na dvě dvojkolí přilehlého podvozku. Lokomotiva má čtyři brzdové válce, které mají průměr 10". Pístnice jsou spřaženy s brzdovými špalíky třecí brzdy, jednostranně brzdící všechna čtyři dvojkolí.Zdrojem tlakového vzduchu pro brzdy a další pneumatické přístroje na lokomotivě je mechanicky poháněný pístový kompresor Kovopol K1, umístěný ve dlouhé kapotě v prostoru nad podvozkem. |
Sériové lokomotivy T444.0201 až T444.0290 | |
Jak už bylo výše naznačeno, řada T444.02 byla určena především pro posun a dopravu lehkých nákladních vlaků. Své uplatnění ale tyto
lokomotivy v poměrně hojném počtu nalezly také v dopravě osobní – především na Chrudimsku a Čáslavsku. Na rozdíl od starší verze T444.0 byly stroje T444.02 obvykle dodávány do menšího množství dep, kde bylo provozováno větší množství lokomotiv (často společně s téměř shodnou řadou T444.1), což se pozitivně odrazilo na délce jejich provozu – provozní i správkárenský personál se je naučil dobře zvládat a příznivější situace byla také s náhradními díly. Až na drobné výjimky nebyly lokomotivy T444.02 v provozu na Slovensku. Těmi výjimkami byly stroje T444.0210 (dodána do Žiliny), T444.0222 (dodána do depa Nové Zámky, zrušená tamtéž roku 1983) a T444.0283 (dodaná do Prešova, zrušená roku 1989 v Leopoldově). Poslední lokomotivou, která také částečně do této skupiny patří, byla T444.0296, tedy původně průmyslová T444.1597, o které ještě bude řeč dále. V Čechách a na Moravě byly z výroby stroje T444.02 dodávány do dep Bohumín (4 ks), Břeclav (2 ks), Česká Lípa (pouze T444.0288), Česká Třebová (14 ks), České Budějovice (pouze T444.0284), Děčín (6 ks), Havlíčkův Brod (pouze T444.0276), |
Hradec Králové (6 ks), Cheb (4 ks), Chomutov (8 ks, většina do PLD Most), Kolín (13 ks), Nymburk (4 ks),
Olomouc (2 ks), Ostrava (3 ks), Praha-Libeň (pouze T444.0204), Praha-střed (5 ks), Praha-Vršovice (2 ks), Trutnov
(pouze T444.0242), Ústí nad Labem (5 ks), Valašské Meziříčí (2 ks) a Zdice (2 ks). Masivnější vyřazování z provozu započalo u řady T444.02 ve druhé polovině 80. let minulého století, přičemž nejvíce jich bylo zrušeno v první polovině 90. let, kdy už byly přeznačeny na novou řadu 725.2. Poslední lokomotivy najížděly své kilometry na výkonech depa Česká Třebová a v Pardubicích ve druhé polovině 90. let. Vůbec posledními pravidelně provozovanými stroji se staly lokomotivy 725.247 a 268, známé svým provozem ve služebně Polička. Právě v lokomotivě 725.247, která v provozním stavu přežila i své domovské depo, utichl její motor nedobrovolně až v roce 2005, kdy už byla jako muzejní vozidlo příležitostně provozována mateřským depem Česká Třebová. Jedinou provozní lokomotivou řady 725.2 je v tuto chvíli stroj T444.0255, který v roce 2019 zprovoznila Zubrnická museální železnice. |
Lokomotivy T444.0291 až T444.0301 | |
Z důvodu nedostatku motorových lokomotiv s vytápěním vlakových souprav v dálkové dopravě ČSD byl v letech 1973 až 1982 odebrán z deseti lokomotiv řady T444.1 vytápěcí agregát PG 500 a dosazen na „nákladní“ lokomotivy řady T478.2 (ty pak byly přeznačeny na „osobní“ řadu T478.1). Zmíněným strojům řady T444.1 pak byl namísto | parních generátorů dosazen balast a jejich provedení tak vlastně odpovídalo řadě T444.02, na kterou pak byly tyto stroje přeznačeny s využitím číselného intervalu T444.0291 až 301. Jedenáctou lokomotivou v tomto intervalu je bývalý průmyslový stroj T444.1597, který byl převzat k ČSD a označen číslem T444.0296 – viz. následující tabulka. |
Původní označení | Z výroby dodána do | Rok rekonstrukce | Nové označení | Dislokace po rekonstrukci |
T444.1031 | LD České Budějovice | 1973 | T444.0291 | LD České Budějovice |
T444.1033 | LD České Budějovice | 1973 | T444.0292 | LD České Budějovice |
T444.1035 | LD České Budějovice | 1973 | T444.0293 | LD České Budějovice |
T444.1053 | LD Cheb | 1973 | T444.0294 | LD Zdice |
T444.1079 | LD Cheb | 1973 | T444.0295 | LD Zdice |
T444.1597 | Železniční stavitelství Praha | 1973 | T444.0296 | RD Zvolen |
T444.1032 | LD České Budějovice | 1974 | T444.0297 | LD České Budějovice |
T444.1038 | LD České Budějovice | 1974 | T444.0298 | LD České Budějovice |
T444.1055 | LD Cheb | 1974 | T444.0299 | LD Cheb |
T444.1076 | LD Cheb | 1974 | T444.0300 | LD Cheb |
T444.1078 | LD Cheb | 1974 | T444.0301 | LD Zdice |
Seznam vyrobených lokomotiv T444.02 |
Označení | Výrobní číslo | Předání k ČSD | Datum TBZ | Dodána do | Převody | Datum zrušení |
T444.0201 | 41-00 152 | 29.3.1966 | LD Chomutov (Most) | 11.9.1979 | ||
T444.0202 | 41-00 160 | 31.3.1966 | LD Děčín | od 1.1.1988 725 202-6 | 5.9.1991 | |
T444.0203 | 41-00 139 | 28.2.1966 | LD Chomutov (Most) | od 1.1.1988 725 203-4 | 5.9.1991 | |
T444.0204 | 41-00 140 | 28.2.1966 | 1.3.1966 | LD Praha Libeň | od 1.1.1988 725 204-2; 3.7.1989 Agropodpodnik Dašice v Čechách | ? |
T444.0205 | 41-00 128 | 29.1.1966 | LD Zdice | 29.6.1983 | ||
T444.0206 | 41-00 129 | 29.1.1966 | LD Cheb | od 23.12.1983 T444.0571 | ? | |
T444.0207 | 41-00 130 | 21.1.1966 | LD Cheb | 8.7.1983 VčDZ Ždírec nad Doubravou; od 4.12.1995 725 207-5 | ? | |
T444.0208 | 41-00 153 | 29.3.1966 | LD Zdice | od 1.1.1988 725 208-3 | 2.8.1991 | |
T444.0209 | 41-00 155 | 29.3.1966 | LD Cheb | 22.6.1987 | ||
T444.0210 | 41-00 156 | 31.3.1966 | LD Žilina | od 1.1.1988 725 210-9 | 2.8.1991 | |
T444.0211 | 41-00 157 | 29.3.1966 | 12.4.1966 | LD Bohumín | od 1.1.1988 725 211-7; od 1.1.1993 ČD | 2009 |
T444.0212 | 41-00 158 | 31.3.1966 | 6.4.1966 | LD Valašské Meziříčí | od 1.1.1988 725 212-5; od 1.1.1993 ČD | 14.10.1993 |
T444.0213 | 41-00 159 | 31.3.1966 | LD Ostrava | od 1.1.1988 725 213-3 | 30.9.1992 | |
T444.0214 | 41-00 161 | 31.3.1966 | LD Břeclav | od 1.1.1988 725 214-1; od 1.1.1993 ČD | 29.3.1996 | |
T444.0215 | 41-00 162 | 31.3.1966 | 9.4.1966 | LD Česká Třebová | 10.12.1976 | |
T444.0216 | 41-00 164 | 20.4.1966 | 30.4.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 216-6; od 1.1.1993 ČD | 15.7.1996 |
T444.0217 | 41-00 165 | 20.4.1966 | 29.4.1966 | LD Praha střed | 14.10.1987 | |
T444.0218 | 41-00 166 | 25.4.1966 | 29.4.1966 | LD Praha střed | 21.6.1982 | |
T444.0219 | 41-00 167 | 25.4.1966 | 30.4.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 219-0 | 19.3.1990 |
T444.0220 | 41-00 168 | 25.4.1966 | 30.4.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 220-8; od 1.1.1993 ČD | 15.4.1999 |
T444.0221 | 41-00 177 | 10.5.1966 | 18.5.1966 | LD Bohumín | 16.12.1984 Kovošrot Ostrava | ? |
T444.0222 | 41-00 178 | 18.5.1966 | LD Nové Zámky | 27.3.1984 | ||
T444.0223 | 41-00 179 | 20.5.1966 | LD Ostrava | od 1.1.1988 725 223-2; od 1.1.1993 ČD | 17.12.1993 | |
T444.0224 | 41-00 180 | 21.5.1966 | LD Olomouc | od 1.1.1988 725 224-0; od 1.1.1993 ČD | 24.1.1994 | |
T444.0225 | 41-00 181 | 26.5.1966 | LD Bohumín | 27.11.1984 Teplárna Olomouc; od 4.12.1995 725 225-7 | ||
T444.0226 | 41-00 182 | 25.5.1966 | LD Praha střed | 5.12.1986 | ||
T444.0227 | 41-00 183 | 26.5.1966 | LD Praha střed | 16.12.1985 | ||
T444.0228 | 41-00 184 | 27.5.1966 | 4.6.1966 | LD Kolín | 27.3.1984 | |
T444.0229 | 41-00 185 | 27.5.1966 | 6.6.1966 | LD Nymburk | od 1.1.1988 725 229-9 | 20.9.1991 |
T444.0230 | 41-00 191 | 23.6.1966 | 4.7.1966 | LD Praha Vršovice | od 1.1.1988 725 230-7; 16.9.1988 ŽS Brno | 2002 |
T444.0231 | 41-00 192 | 17.6.1966 | 25.6.1966 | LD Valašské Meziříčí | od 1.1.1988 725 231-5 | 2.8.1991 |
T444.0232 | 41-00 193 | 16.6.1966 | LD Olomouc | od 1.1.1988 725 232-3 | 13.12.1991 | |
T444.0233 | 41-00 194 | 17.6.1966 | 27.6.1966 | LD Bohumín | od 1.1.1988 725 233-1; od 1.1.1993 ČD | 14.10.1993 |
T444.0234 | 41-00 196 | 23.6.1966 | LD Ostrava | od 1.1.1988 725 234-9; od 1.1.1993 ČD | 24.1.1994 | |
T444.0235 | 41-00 197 | 23.6.1966 | 29.6.1966 | LD Břeclav | od 1.1.1988 725 235-7; od 1.1.1993 ČD | 3.6.1993 |
T444.0236 | 41-00 198 | 25.6.1966 | 1.7.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 236-5 | 21.10.1988 |
T444.0237 | 41-00 199 | 27.7.1966 | LD Praha střed | 24.3.1987 | ||
T444.0238 | 41-00 200 | 27.6.1966 | 19.7.1966 | LD Praha Vršovice | 22.6.1987 | |
T444.0239 | 41-00 206 | 23.7.1966 | 16.9.1966 | LD Ústí n. Lab. | od 1.1.1988 725 239-8; od 1.1.1993 ČD | 15.7.1996 |
T444.0240 | 41-00 207 | 15.7.1966 | 15.10.1966 | LD Ústí n. Lab. | od 1.1.1988 725 240-6 | 13.3.1989 |
T444.0241 | 41-00 208 | 18.7.1966 | 7.7.1966 | LD Hradec Králové | 22.10.1984 | |
T444.0242 | 41-00 210 | 20.7.1966 | LD Trutnov (Meziměstí) | od 1.1.1988 725 242-2 | 13.3.1989 | |
T444.0243 | 41-00 211 | 21.7.1966 | 27.7.1966 | LD Děčín | 23.10.1985 | |
T444.0244 | 41-00 212 | 21.7.1966 | 30.7.1966 | LD Chomutov (Most) | od 1.1.1988 725 244-8 | 28.5.1991 |
T444.0245 | 41-00 213 | 16.8.1966 | 20.8.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 245-5; od 1.1.1993 ČD | 26.7.1995 |
T444.0246 | 41-00 214 | 23.8.1966 | 27.8.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 246-3 | 13.3.1989 |
T444.0247 | 41-00 215 | 23.8.1966 | 27.8.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 247-1; od 1.1.1993 ČD | |
T444.0248 | 41-00 216 | 23.8.1966 | 2.9.1966 | LD Chomutov (Most) | od 1.1.1988 725 248-9 | 5.9.1991 |
T444.0249 | 41-00 217 | 26.8.1966 | LD Ústí n. Lab. | 24.6.1985 | ||
T444.0250 | 41-00 218 | 26.8.1966 | 2.9.1966 | LD Chomutov | 23.6.1986 | |
T444.0251 | 41-00 219 | 26.8.1966 | 1.9.1966 | LD Česká Třebová | 14.10.1978 | |
T444.0252 | 41-00 220 | 31.8.1966 | 8.9.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 252-1; od 1.1.1993 ČD | 23.8.1994 |
T444.0253 | 41-00 221 | 31.8.1966 | 8.9.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 253-9; od 1.1.1993 ČD | 1.11.1994 |
T444.0254 | 41-00 222 | 31.8.1966 | 13.9.1966 | LD Chomutov (Most) | od 1.1.1988 725 254-7 | 28.6.1990 |
T444.0255 | 41-00 223 | 30.8.1966 | LD Děčín | od 1.1.1988 725 255-4; od 1.1.1993 ČD | ||
T444.0256 | 41-00 224 | 31.8.1966 | 13.9.1966 | LD Chomutov (Most) | od 1.1.1988 725 256-2 | 9.12.1992 |
T444.0257 | 41-00 228 | 23.9.1966 | 30.9.1966 | LD Nymburk | od 1.1.1988 725 257-0 | 13.10.1989 |
T444.0258 | 41-00 229 | 23.9.1966 | LD Kolín | 21.12.1981 | ||
T444.0259 | 41-00 230 | 28.9.1966 | 30.9.1966 | LD Kolín | 2.3.1983 TSS Ústí nad Labem | ? |
T444.0260 | 41-00 231 | 24.9.1966 | 10.9.1966 | LD Ústí n. Lab. | od 1.1.1988 725 260-4 | 13.3.1989 |
T444.0261 | 41-00 232 | 23.9.1966 | 19.10.1966 | LD Ústí n.Lab. | od 1.1.1988 725 261-2 | 15.10.1990 |
T444.0262 | 41-00 233 | 28.9.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 262-0; od 1.1.1993 ČD | 3.6.1993 | |
T444.0263 | 41-00 234 | 28.9.1966 | 24.8.1966 | LD Nymburk | 27.10.1986 | |
T444.0264 | 41-00 237 | 30.9.1966 | 14.10.1966 | LD Chomutov (Most) | 12.5.1980 | |
T444.0265 | 41-00 236 | 30.9.1966 | 10.10.1966 | LD Děčín | 21.6.1982 | |
T444.0266 | 41-00 242 | 17.10.1966 | 27.10.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 266-1 | 30.10.1991 |
T444.0267 | 41-00 243 | 17.10.1966 | 27.10.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 267-9 | 5.9.1991 |
T444.0268 | 41-00 244 | 26.10.1966 | 4.11.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 268-7; od 1.1.1993 ČD | 28.12.2005 |
T444.0269 | 41-00 245 | 26.10.1966 | 4.11.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 269-5 | 5.9.1991 |
T444.0270 | 41-00 246 | 31.10.1966 | 11.11.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 270-3 | 15.10.1990 |
T444.0271 | 41-00 249 | 31.10.1966 | LD Hradec Králové | 13.12.1983 | ||
T444.0272 | 41-00 247 | 26.10.1966 | LD Hradec Králové | 21.6.1982 | ||
T444.0273 | 41-00 248 | 31.10.1966 | LD Hradec Králové | 20.6.1984 | ||
T444.0274 | 41-00 255 | 28.11.1966 | 16.12.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 274-5; 19.12.1989 Obchodní sladovny Nymburk | ? |
T444.0275 | 41-00 256 | 28.11.1966 | 16.12.1966 | LD Česká Třebová | od 1.1.1988 725 275-2 | 9.12.1992 |
T444.0276 | 41-00 257 | 29.11.1966 | 16.12.1966 | LD Havlíčkův Brod | od 1.1.1988 725 276-0; od 1.1.1993 ČD | 17.6.1998 |
T444.0277 | 41-00 258 | 29.11.1966 | 18.11.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 277-8 | 30.9.1992 |
T444.0278 | 41-00 259 | 28.11.1966 | 21.11.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 278-6 | 28.5.1991 |
T444.0279 | 41-00 260 | 28.11.1966 | 22.11.1966 | LD Kolín | 14.10.1987 | |
T444.0280 | 41-00 265 | 16.12.1966 | 23.12.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 280-2 | 20.9.1991 |
T444.0281 | 41-00 266 | 21.12.1966 | 24.12.1966 | LD Kolín | od 1.1.1988 725 281-0 | 9.12.1992 |
T444.0282 | 41-00 195 | 25.6.1966 | LD Cheb (Karlovy Vary) | 10.9.1976 | ||
T444.0283 | ? | 25.7.1966 | LD Prešov | od 1.1.1988 725 283-6 | 13.10.1989 | |
T444.0284 | 41-00 235 | 28.9.1966 | 11.10.1966 | LD České Budějovice | od 1.1.1988 725 284-4 | 2.8.1991 |
T444.0285 | 41-00 267 | 23.12.1966 | 9.1.1967 | LD Nymburk | od 1.1.1988 725 285-1; od 1.1.1993 ČD | 3.6.1993 |
T444.0286 | 41-00 270 | 24.1.1967 | 2.2.1967 | LD Děčín | 22.5.1978 | |
T444.0287 | 41-00 269 | 25.1.1967 | LD Děčín | od 1.1.1988 725 287-7 | 21.10.1988 | |
T444.0288 | 41-00 271 | 24.1.1967 | LD Česká Lípa | 29.6.1983 | ||
T444.0289 | 41-00 272 | 25.1.1967 | LD Hradec Králové | 7.7.1970 | ||
T444.0290 | 41-00 277 | 26.1.1967 | LD Hradec Králové | 20.6.1984 |
Zdroje informací a poznámky k sekci | |
|