Řada 103ŠKODA Plzeň 1958 (rekonstrukce depo Praha-Masarykovo 1995) |
Původní lokomotivy typu ŠKODA 16E |
|
Čtveřice dvounápravových elektrických lokomotiv továrního typu Škoda 16E není z hlediska počtu vyrobených kusů i délky svého provozního nasazení řadou nikterak významnou. Z hlediska svých "životních osudů" však jde o naprosto výjimečné lokomotivy - vždyť dvěma z nich byl zcela odlišnými rekonstrukcemi změněn způsob pohonu (jedna byla přestavěna na dieselelektrickou, druhá na akumulátorovou), a také zbylé dva stroje potkal úplně odlišný osud.
- stroj v.č. 3236/1954 továrního typu 16E1 byl společně s předchozí lokomotivou dodán roku 1955 |
do papíren Větřní a s vnitropodnikovým číslem "7" sloužil ve vlečkové dopravě až do ukončení elektrického provozu na vlečce. Poté stál v areálu papíren odstaven až do února 1969, kdy byl sešrotován. - stroj v.č. 3237/1954 továrního typu 16E1 byl dodán Dopravnímu podniku města Ostravy, který jej označil číslem "107". Nová lokomotiva doplnila a posléze i nahradila v nákladní dopravě a na údržbových pracích v ostravských ulicích dva starší nákladní tramvajové vozy. Po vyřazení ze stavu DPMO stroj přešel do sbírek Tramvajového muzea v Brně-Líšni, kde se mezi několika desítkami historických tramvají nachází dodnes a je možné si ho v téměř původním stavu prohlédnout. - stroj v.č. 3713/1958 byl jako tovární typ 16E2 dodán do svitavského Technolenu, kde poctivě sloužil zřejmě až do roku 1977. Po několika dalších letech odstavení nejprve přímo ve Svitavách, následně v České Třebové a Brně byl začátkem roku 1991 přesunut do depa Praha-Masarykovo za účelem dalšího využití. Právě o osudech tohoto jediného stroje továrního typu 16E2 podrobněji pojednává následující text. Všechny lokomotivy typu 16E byly z výroby určeny pro provoz rychlostí do 40 km/h na tratích normálního rozchodu s napájením z troleje o stejnosměrném napětí 600 V. Lokomotivy vážily 22,6 t, jejich jmenovitý výkon byl 42 kW. |
Provoz stroje typu 16E2 před a po jeho rekonstrukci na 103 001-4 |
|
Lokomotiva továrního typu 16E2 byla z výroby v roce 1958 dodána do Svitav na elektrizovanou tovární vlečku firmy Technolen
n. p. (dnes Svitap JHJ). Tato firma (původně Heinrich Klinger) má ve Svitavách dva závody, které byly propojené železniční vlečkou, projektovanou na konci 1. světové války. Vlečka byla elektrizována a do roku 1958 na ní byla provozována elektrická lokomotiva z výroby BBC Baden. Elektrická lokomotiva dojezdila na vlečce mezi roky 1976 a 1977. V roce 1976 byla z Polska dodána motorová lokomotiva, která ale ještě nějaký čas do provozu vlečky nezasáhla. Po zprovoznění motorové lokomotivy byla 16E2 odstavena na kusé koleji na konci vlečky v 1. závodě. Odtud byla na jaře 1978 dopravena do České Třebové pro zamýšlený skanzen. Ten však nakonec nebyl zřízen a pro lokomotivu tak bylo nutné sehnat jiné využití aby nemusela být sešrotována (totéž se týkalo všech ostatních exponátů zamýšleného skanzenu - mnohé se podařilo zachránit na jiných místech Československa, zbylé byly sešrotovány). O lokomotivu projevilo zájem Tramvajové muzeum v Brně, které ji chtělo využít (a z části i využilo) jako zdroj náhradních dílů pro někdejší ostravskou "107". Stroj tedy byl odvezen do Brna a odstaven na okraji dolního nádraží. Společně s ním byla do Brna převezena také parní lokomotiva 400.901. Oba vysloužilé stroje pak několik let chátraly pod širým nebem, parní lokomotiva byla později dopravena do Tramvajového muzea v Líšni. Změny v koncepci muzea na konci 80. let minulého století ale potvrdily, že pro elektrickou lokomotivu nebude v Brně dalšího využití, a proto byla nabídnuta dalším organizacím. |
Vážný zájem o tento unikát projevilo Lokomotivní depo Praha-střed a železniční stanice Česká Třebová. Obě instituce ho původně chtěly využít jako pomník – v České Třebové měl být pomník umístěn před výpravní budovu, v depu Praha-střed měla 16E2 nahradit Křižíkovu "Koloběžku" E225.001 na pomníčku v depu, ze kterého byla E225.001 sejmuta na jaře 1989 před velkými oslavami 150 let železnice v Československu, kterých se účastnila již jako plnohodnotná renovovaná lokomotiva (i když neprovozní). V rámci velkých oslav v létě 1995 byla rekonstruovaná "nová Koloběžka" pokřtěna a slavnostně uvedena do (zkušebního) provozu s novým označením 103 001-4. Během zkušebního provozu byly na stroji prováděny ještě další drobné úpravy, září 1998 pak je v dostupné literatuře uváděno jako rok dokončení a schválení rekonstrukce.
Lokomotiva sloužila na posunu v depu Praha-Masarykovo až do jeho zrušení v září roku 2000. Tehdy byla 103 001-4 přesunuta společně s ostatními lokomotivami z "Masaryčky" do nového působiště v Praze-Vršovicích, kde už ale akumulačka nejezdila (převážná většina strojvedoucích na "topírně" měla zkoušky jen na motorové lokomotivy a v depu stejně nebylo k dispozici vhodné dobíjecí stamoviště). Na různých místech, především však u točny, postává ve vršovickém depu odstavena dodnes. O stroj již projevilo zájem Národní technické muzeum a dá se předpokládat, že lokomotiva bude předána do jeho sbírek. O tom, že si to zaslouží, není jistě pochyb. |
Technický popis akumulátorové lokomotivy |
|
Lokomotiva řady 103 je dvounápravová kapotová s jednou věžovou kabinou ve středu délky vozidla. Ke kabině přiléhají z obou stran shodné odnímatelné nízké kapoty, do kterých je možné z ochozů vstupovat bočními dvířky s větracími mřížkami. Po odebrání části původní elektrické výzbroje související s napájením z troleje (resp. toho mála, co z ní po letech odstavení zbylo) byla v rámci rekonstrukce do jednoho představku nainstalována větší část článků alkalické akumulátorové baterie Saft-Ferak 2 x 164 KPM 160, zbývající články baterie byly společně s kompresorem uloženy ve druhém představku. Vnitřní i vnější světlení lokomotivy je žárovkové, napájené přímo napětím lokomotivní baterie (použity jsou klasické žárovky pro napětí 230 V / 50 Hz). |
Jízda lokomotivy se od rekonstrukce řídí ve čtyřech výkonových stupních pomocí malého volantu, který je spojen se čtyřpolohovým
kontrolerem (pocházejícím z elektrických jednotek řad 451 a 452). Kontroler je umístěn přímo v každém řídícím pultu. |
Zdroje informací a poznámky k sekci |
- autorem textu o provozu stroje 16E2 před jeho rekonstrukcí je
Pavel Stejskal - Malý atlas lokomotiv 2005 (J. Bittner, J. Křenek, B. Skála, M. Šrámek) - ŽM atlas vozidel - Motorové lokomotivy ČD, ZSSK, průmyslu (J. Pernička, P. Kadeřávek a kolektiv) - osobní poznámky autora stránek |
Poslední aktualizace 3.3.2009