logo KMD
Reportáže z našich akcí

2018 2017 2016 2015 2014
2017

III. ročník výšlapu na rozhlednu Zdenička

Datum: 30.12.2017


V sobotu proběhl již  III. ročník výšlapu na rozhlednu Zdenička s Kroměřížskou dráhou. Pro poruchu motorového vozu M131.1454 bylo využito spoje ČD 13907 s pravidelným odjezdem v 8.38 z Kroměříže.

V přeplněném motorovém voze 810 015-8 do Zdounek se tak muselo vtěsnat více než 7 desítek turistů včetně pravidelných cestujících.

Před samotným výšlapem navštívili účastníci výšlapu zdounecký kulturní dům, kde byla přichystána výstava s názvem "háčkovaný svět".

Členové Kroměřížské dráhy nabízeli příchozím z vlaku teplý punč na zahřátí.

Sběratelé visaček na klíče si přišli také na své. K III. ročníku výšlapu byla vydána limitovaná edice v počtu 15 kusů s motivem rozhledny Zdenička (autorka návrhu Milena Řezáčová).

Po prohlídce výstavy a ochutnání punče se celá skupina vydala k rozhledně "Zdenička", kde proběhlo první větší zastavení. Oproti předchozím dvoum ročníkům byla rozhledna krásně viditelná a se sněhem, který napadl o dva dny dříve.

Následně se účastníci výšlapu přesunuli k vyhlídce "větrný mlýn", kde už čekal Ing. Petr Galatík.

Ten přítomné seznámil s historií "Lebedovského mlýna", který v srpnu 2018 oslaví 350 let od první písemné zmínky.

 U "větrného mlýna" proběhlo společné focení většiny návštěvníků s průvodcem Ing. Petrem Galatíkem.

Na mlýně proběhla exkurze doplněná o teplé občerstvení, které zajistili Galatíkovi.

Po půlhodinové exkurzi se všichni přesunuli zpět do Zdounek na vlakové nádraží.

Skupina 19 výletníků pak odjela v 12.57 do Zborovic na druhou polovinu procházky seznámit se s historií cukrovarnické železnice a zpracování řepy ve Zborovicích.

Ve Zborovicích proběhla asi hodinová procházka po obci, na které se přítomní prošly po bývalé cukrovarnické dráze, která byla v provozu pro potřeby zdejšího cukrovaru od roku 1916 do přelomu 50.-60. let 20. století, kdy dráha dosloužila a byla rozebrána.

Procházka vedla okolo zámecké krypty rodiny Friessů, kteří zvelebili zdejší panství do druhé světové války. Pak museli Zborovice opustit pro svůj židovský původ. Samotný cukroval byl vystavěn v letech 1850-1851 a sloužil do roku 1930, kdy proběhla poslední cukrovarnická kampaň, která uzavřela kapitolu zpracování cukrové řepy ve Zborovicích. Úzkorozchodná dráha po uzavření cukrovaru sloužila dále pro svoz cukrovarnické řepy z okolních velkostatků. Nákladiště dráhy byli zřízeny u Troubek a Honětic. Cukrová řepa se po uzavření cukrovaru překládala na státní dráhu a odvážela se ke zpracování do kroměřížského nebo kojetínského cukrovaru.

Celá akce pak skončila v odpoledních hodinách po příjezdu pravidelného vlaku 13914 ze Zborovic do Kroměříže.


Autor článku: Stanislav Plachý

Advent 2017

Datum: 09.12.2017


Krátké dny, teplota okupující hodnoty kolem nuly a sněhová pokrývka na horách dávají tušit, že se rok opět nachýlil ke svému konci. Čas Adventu je také pomyslnou tečkou za provozní sezónou zvláštních vlaků na Tovačovce.

Ne jinak tomu bylo letos, kdy spolek Kroměřížská dráha ve spolupráci s Českými drahami opět alespoň na krátkou dobu oživil jinak zapomenuté vlakové spojení s městem Tovačov. Pomyslné zamykání trati připadlo na sobotu 9.12.2017, kdy na tovačovském zámku probíhala tradiční hojně navštěvovaná akce Vánoce na zámku.

Původně zvažované nasazení kroměřížského "Hurvínka" M131.1454 vzalo za své skrz přetrvávající technické potíže s pohonným ústrojím. Přistoupilo se tak k náhradní variantě s výpomocí vozidel od národního dopravce České dráhy a.s. "Z oběhu" tak byla zapůjčena Regionova 814/914.028 a Orchestrión 810.173.

Obě vozidla si tu odbyla premiéru, navíc Regionova coby typ se tu ukázala po dlouhých devíti letech. Z Kojetína se k Tovačovu vydalo celkem 5 párů spojů, kdy první dva připadly na bedra Regionově, zbývající pak odjezdila "stosedmdesáttrojka.


Autor článku: Michal Boček

PORTÁL a Kojetínské hody 2017

Datum: 12.08.2017


Již po desáté vyrazily z Kojetína do Tovačova zvláštní vlaky u příležitosti konání Tovačovského Portálu pod záštitou Kroměřížské dráhy. Za těch dlouhých deset let se v čele vlaků vystřídala rozličná škála typů kolejových vozidel a to jak hnacích tak tažených. Letos padla volba na čtyřnápravovou dieselovou lokomotivu řady T458.1 (dnes 721) známou pod přezdívkou Hektor z portfólia Moravské železniční s.r.o.

Pro cestující byl připraven osobní vůz Balm doplněný o služební vůz Daa-k určený pro přepravu kočárků a jízdních kol. Směrem k Tovačovu se souprava vydala po oba dny celkem dvanáctkrát.

Ačkoliv se na první pohled mohlo zdát, že se jízdy konaly v podobném duchu jako v předchozích letech, nebylo tomu tak úplně. Došlo na několik podstatných změn. Poprvé se jízdy uskutečnily bez účasti Českých drah a.s. Aplikována byla částečná změna trasování, kdy první a poslední spoj byl veden z/do Přerova namísto tradičního Kroměříže.

Samotná Kroměříž byla obsloužena prodlouženým poledním obratem z Kojetína - v Kroměříži měli zájemci možnost navštívit železniční muzeum Kroměřížské dráhy umístěné v prostorách lokomotivního depa.

A konečně Tovačovský Portál ztratil status festivalu a změnil se na koncert v rámci Tovačovského kulturního léta.


Autor článku: Michal Boček

S „Kocúrem“ do pohádkového lesa "2017"

Datum: 20.05.2017


Již patnáctým rokem je tradiční pohádkový les, pořádaný SDH Zdounky a ochranáři přírody Divoky, doprovázen zvláštními vlaky. Ty vypravují České dráhy ve spolupráci s Kroměřížskou dráhou. V posledních letech výrazně přibylo spolků a měst, které pořádají obdobné akce pro děti, ať je to nedaleká Kamínka, Halenkovice, Kroměříž atd.

Kroměříž -

Pohádkový les v Divokách si drží svůj standard a kvalitu již dlouhá léta. Letošní již 39. ročník i přes nelichotivou předpověď počasí navštívilo okolo 1700 návštěvníků.

Na trati Kroměříž - Zborovice vypravily v sobotu 20. května 2017 České dráhy 4 páry zvláštních vlaků. Dva páry v podání parního vlaku v čele s lokomotivou 314.303 zvanou „Kocúr“ s vozy Ci a dva páry motorových vlaků, na kterých byl nasazen motoráček M131.1454 „Hurvínek“ s přípojným vozem Blm. Tyto mimořádné spoje zajišťovaly zvýšený zájem o přepravu cestujících z Kroměříže do Zdounek.

Zde byla zavedena kyvadlová autobusová doprava do Bořího lesa v Divokách, kde akce pohádkového lesa probíhala. Pravidelné vlakové spoje na zdejší trati byly přes celý den posíleny motorovou jednotkou Regionova.

Fandové parních strojů měli možnost při obratech ve Zborovicích si podrobně prohlédnout parní lokomotivu 314.303. Zde probíhal posun po stanici a následné zbrojení vody, které zajišťovali dobrovolní hasiči ze Zborovic. Parní lokomotiva v roku 1898 se měla v průběhu celého dne čile k světu, na rozdíl od loňských problémů s držákem mazacího lisu. Obdobný třínápravový parní stroj zajišťoval krátce po druhé světové válce pravidelný provoz na zborovické lokálce.

V průběhu dne se svezlo zvláštními vlaky více jak 600 cestujících. V odpoledních hodinách měli cestující postaráno o další program. Město Kroměříž přichystalo pro své návštěvníky program v podobě "Barokních slavností". Na Velkém náměstí hrála dobová hudba spojená s historickým tancem, barokní módní přehlídkou. Představili se také šermíři s ukázkou soubojů.

Po celý den měli zájemci možnost navštívit také železniční muzeum Kroměřížské dráhy v Kroměříži, které touto akcí přivítalo návštěvníky do své čtvrté sezóny.

Ze sobotní akce parního vlaku a pohádkového lesa bylo pořízeno následující video.


Autor článku a videa: Stanislav Plachý



 grafika: kolmix